Správna výživa

Správne stravovacie návyky sú základom úspechu vo fitness a v športe.

Výživa predstavuje súbor biochemických a fyziologických pochodov látok, ktoré organizmus prijíma a využíva z vonkajšieho prostredia nevyhnutné k životu. Biologicky hodnotná výživa by mala pokrývať fyziologické potreby človeka, úmerne k jeho potrebám vzhľadom k veku, pohlaviu a druhu vykonávanej práce.

Zásady správnej výživy sú:
  • Optimálny príjem energie, udržanie normálnej hmotnosti tela prostredníctvom kvalitatívnej vyváženosti stravy, ktorá zabezpečuje optimálny podiel základných živín na tvorbu energie.
  • Nízky príjem tukov, majú tvoriť pod 30% energie, z rastlinných olejov a morských produktov. Obmedziť treba živočíšne tuky s vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín a cholesterolom.
  • Optimálny príjem bielkovín, majú tvoriť 10–20% energie, pod 50% živočíšnych a nad 50% rastlinných bielkovín, denná dávka sa odporúča 1g /kg telesnej hmotnosti.
  • Príjem komplexných sacharidov, majú tvoriť 50– 60 % energie, znížiť podiel rafinovaného cukru pod 10% energie.
  • Príjem vlákniny, zvýšiť príjem rozpustnej a nerozpustnej vlákniny na 25– 35 g na deň.
  • Príjem mikronutrientov, zvýšiť príjem ovocia a zeleniny, vitamínov A, C, E, beta karoténu, selénu, železa a vápnika.
  • Príjem požívatín, zníženie príjmu NaCl – soľ pod 5g/deň, znížiť príjem údených a dlhodobo pečených jedál, pripravovaných dlhý čas pri vysokej teplote 170 až 180 stupňov Celzia.
  • Dostatočný príjem tekutín, čo predstavuje asi 2,5 až 3 l tekutín denne. Najlepšie vo forme pramenitej vody, vylúčiť sladené nápoje.
  • Frekvencia príjmu jedál má byť rozdelená na 3–5-krát za deň.

Zasielanie noviniek prostredníctvom e-mailu.

Vyplňte prosím formulár.


×